Friday, July 30, 2010

Doa Rasulullah S.A.W. (Part II)



"Wahai Tuhan, demi ilmu-Mu tentang perkara ghaib, kekuasaan-Mu atas segala makhluk, hidupkanlah aku dengan kehidupan yang baik untukku, matikanlah aku dengan kematian yang baik untukku. Aku mohon daripada-Mu rasa takut kepada-Mu pada waktu ghaib dan nyata, berlaku adil semasa reda dan marah. bersederhana semasa kaya dan fakir, rasa lazat memandang wajah-Mu, rindu untuk menemui-Mu. Aku mohon berlindung daripada-Mu daripada kesempitan yang menyusahkan dan fitnah yang menyesatkan.


Wahai Tuhan, hiasilah kami dengan perhiasan iman. Jadikanlah untuk kami petunjuk yang benar. Wahai Tuhan, anugerahilah kepada kami rasa takut kepada-Mu yang mnghindari kami daripada melakukan maksiat, ketaatan kepada-Mu yang membawa kepada syurga-Mu, keyakinan yang menolong kami menghadapi kesusahan-kesusahan dunia dan akhirat.


Wahai Tuhan, penuhilah wajah kami dengan dengan sifat malu. Sifat malu kepada-Mu. Letakkanlah dalam hati kami keagungan-Mu agar seluruh anggota kami tunduk bebakti kepada-Mu. Jadikanlah hati kami mencintai-Mu lebih baik daripada segala-galanya.Janganlah hati kami takut kepada-Mu lebih dari segalanya.
Wahai Tuhan, jadikanlah permulaan hari ini kebaikan bagi kami, pertengahannya kemenangan dan akhirnya kejayaan. Wahai Tuhan, jadikanlah permulaannya rahmat, pertengahannya nikmat, penghujungnya kemuliaan dan keampunan. Segala puji bagi Allah yang segala sesuatu tunduk kepada keagungan-Nya, yang hina segala sesuatu kerana kehebatan-Nya, yang tunduk segala sesuatu kepada kerajaan-Nya. Yang berserah segala sesuatu kepada kekuasaan-Nya. Segala puji bagi Allah yang tenang segala sesuatu dengan hikmat-Nya dan kecil segala sesuatu kerana kebesaran-Nya.
Wahai Tuhan, dengan kekuasaan-Mu ke atasku, terimalah taubatku. Sesungguhnya Engkau Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. Dengan kelembutan-Mu terhadapku, maafkanlah kesalahanku. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyantun. Dengan pengetahuan-Mu terhadapku, kasihanilah daku. Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dengan kekuasaan-Mu terhadapku, jadikanlah aku dapat menguasai nafsuku, jangan biarkan ia menguasaiku. Sesungguhnya Engkau adalah Raja yang Maha Hebat. Maha Suci Engkau, Segala puji bagi Engkau, tiada Tuhan selain Engkau. sesungguhnya aku menanggung kejahatan dan aku menzalimi diriku, maka ampunilah dosa-dosaku. Sesungguhnya Engkau Tuhanku, tiada yang mengampuni dosa selain Engkau.
Wahai Tuhan, berilah petunjuk kepadaku, peliharalah daku dari kejahatan diriku. Wahai Tuhan, berilah rezeki yang halal. Janganlah Engkau siksa daku kerananya. Jadikanlah aku merasai cukup dengan apa yang Engkau rezekikan. Biarlah aku menggunakannya untuk kebaikan yang Engkau terima. Aku mohon daripada Engkau keampunan, kesihatan, keyakinan yang baik dan kemaafan di dunia dan akhirat.Wahai Tuhan yang tidak bermudarat dengan dosa hamba-Nya dan tidak kurang dengan keampunan yang dianugerahkan. Anugerahkanlah kepadaku perkara yang tidak memudaratkan-Mu, berikanlah kepadaku perkara yang tidak mengurangi-Mu.
Wahai Tuhan kami, turunkan kepada kami kesabaran dan wafatkan kami dalam keadaan menyerah diri (Islam). Engkau penolongku di dunia dan akhirat, wafatkan aku sebagai seorang Islam dan tempatkan aku dalam lingkungan orang salih. Engkau penolong kami, maka campurilah dan kasihanilah kami. Engkau sebaik-baik pemberi ampun. Tetapkanlah bagi kami kebaikan dunia dan akhirat. Kepada Engkau kami bertawakal dan kepada Engkau kami akan kembali.
Wahai Tuhan kami, janganlah jadikan kami fitnah bagi kaum yang zalim. Wahai Tuhan kami janganlah jadikan kami fitnah bagi orang kafir. Ampunilah kami wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Wahai Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan keterlanjuran kami, tetapkanlah kaki-kaki kami dan menangkan kami atas orang kafir.
Wahai Tuhan kami, ampunilah kami dan saudara mara kami yang telah mendahului kami dengan iman. Jangan jadikan dalam hati-hati kami rasa iri hati bagi orang yang beriman. Sesungguhnya Engkau Tuhan yang Penyayang lagi belas kasihan. Wahai Tuhan kami, limpahkan kepada kami kerahmatan dari sisi-Mu dan sinarilah urusan kami dengan petunjuk. Wahai Tuhan kami, berikanlah kebaikan kepada kami di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkan kami dari azab neraka.
Wahai Tuhan, sesungguhnya kami mendengar seruan yang megajak kepada iman maka kami telah beriman. Maka ampunilah dosa-dosa kami, hapuskan kejahatan-kejahatan kami dan wafatkan kami bersama orang yang baik.
Wahai Tuhan, berikanlah kepada kami apa yang Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-Mu, janganlah Engkau hina kami pada hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji."

No comments: