Thursday, July 8, 2010

Satu keinginan

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Sebenarnya aku dah lama sangat teringin (bukan mengidam yer..) sebuah mesin jahit sendiri... Aku memang minat bab2 kraftangan & menjahit ni.

Aku masih ingat lagi aku mula kenal kraftangan masa aku darjah 2. Masa tu mak aku masuk kelas menjahit/kraftangan bersama kaum2 ibu, dah lama dah +- 24thn dulu...aku pun join sekali... seronok aku tengok, rasa cam nak try buat jugak..
Kelas tu diadakan dirumah abang aku (berdepan dengan rumah aku).Cikgu yang mengajar tu org panggil Kak Ram. Macam2 yang diajar... antaranya ( ni aku ingat la):

1. buat kraftgn guna sabun mandi. Tak taulah sama ada korang pernah tengok ke tidak. Disekeliling dan di bawah sabun dicucuk dengan jarum peniti (yg kepalanya colourful tu) kemudian dililit dengan kain reben. Bila dah siap, nampak cam rupa bakul kecik.. dan boleh dijadikan perhiasan dan pewangi.

2. sulaman. aku paling suka bab2 menyulam ni (suka menyibuk jelah masa tu). lebih2 lagi apabila kain ditegangkan dengan menggunakan kayu ram... aku tak ingat apa nama jarum khas untuk menyulam tu... banyak jugak mak aku buat bunga sulaman tangan antaranya sarung bantal, saprah (time tu kan dok kg makan kat bawah je.. so kena lapik dgn saprah la), alas meja.. kayu ram tu sampai skrg masih elok lagi dalam simpanan mak aku...

3. mengait... ini pun aku suka menyibuk juga bila mak aku tengah mengait. Setakat ini, aku tak pernah lagi mengait sampai habis... biasanya aku akan sambung yg mak aku dah buat, ataupun mak aku akan sambung yg aku buat..hehehe ngelat betul aku ni...

Tiga je ke... aku rasa cam banyak je... tp 3 je yg aku ingat.... oopss.. ada lagi, korang ingat tak dulu2 glamer sangat kraftgn guna straw... hehehe aku pun ada juga buat... siap gantung dekat dinding lagi...

Paling aku tak boleh lupa, masa aku tingkatan 1. aku ada buat penanda buku yang aku lukis dan color sendiri, kemudian aku tampal atas ketas keras. Aku tebuk lubang guna pisau 10 sen tu dan aku ikat dengan benang yang mak aku guna untuk mengait... lepas tu aku jual kat kawan sekelas, 50 sen je atau pun kalau loghat kampung aku lima kupang harga dia... banyak jugak tempahan yg aku dapat... bila dipikir2 balik, tak sangka yer laku juga penanda buku yg aku buat tu...

Kalau bab menjahit ni, masa aku form 3 aku pernah buat tempat lapik lesung batu.. aku ambil jer perca2 kain yang mak aku punya kemudian satukan semua(bentuk 4 segi) biar tebal. Aku amik kain yang cantik sikit corak dia, aku jahit dibahagian luar... guna mesin jahit tgn je masa tu... boleh lah mak aku guna untuk dijadikan pelapik lesung batu dia, tak lah bising sangat bila dia menumbuk..hehehe... kreatif jugak aku masa tu ye...(perasan..)


Gambar diatas adalah contoh gambar mesin jahit tangan yg aku amik dari google. Mesin jahit mak aku pun macam ni jugak, dan masih elok sehingga sekarang... aku dok belek2 mesin jahit mak aku tu, nampak la tahun 1939... dah tua dah mesin jahit tu... mmg bernilai sungguh...

Aku pernah beli mesin jahit murah kat pasar malam. Harga dia RM50. Kecik je mesin jahit tu.. setakat jahit sarung bantal nipis boleh la.. yang kelakarnya, opis mate aku pernah pinjam mesin jahit ni. dia nak jahit kain langsir... tapi nak tau apa dia cakap selepas dia gunakan mesin tu..."Kak Ida, ean jahit langsir guna mesin tu... bukan setakat langsir je bergerak, dengan mesin2 sekali ikut bergerak..." hahaha... korang bygkanlah tinggi mesin jahit tu lebih kurang 4 inci dan lebarnya 7 inci serta ringan sangat... manalah mesin tu tak ikut lari sama....

Eh..eh.. panjang plak mukadimah aku ni... sebenarnya main pointnya adalah mesin jahit yang aku idamkan... aku selalu lah surf kat link ni.. dan aku dok berkenan mesin jahit jenis Brother XL-2630.Murah dan ok lah untuk orang yang baru nak belajar menjahit cam aku ni... rasanya belum terlewat lagi kan untuk aku belajar menjahit... aku pegang dengan kata2 ni, 'better late than never'. Almaklumlah, dulu2 nak belajar menjahit tak ada duit nak bayar yuran... bila dah ada duit sendiri, tak ada masa pulak... tapi sekarang aku tak dapat tahan lagi keinginan aku. Aku nak juga mesin jahit sendiri dan aku nak attend kelas jahitan. Mesti..mesti.. mesti...

2 comments:

Wan Anie said...

moga keinginan tercapai ida...

saya pun minat menjahit jugak, tapi sampai skang blum dpt beli mesin jahit... bape rm tu ida... nanti dah beli citer yer... macam nak jugak wat isi masa lapang... nak jahit langsir sendiri nih... huhu

Laman Alia said...

insya'allah wan.... tima kasih. Untuk makluman ida dh beli mesin jahit. tak sempat nak update kat blog lagi... skrg tgh bertungkus lumus belajar menjahit tote bag.. belajar sendiri je..tgk2 tutorial kat internet.. tak taulah apa yg jadi nanti..hehehe